Perjuangan Hak Wanita

Isnin, 6 Jun 2011.
Indera Mahkota 16, Kuantan, Pahang.
2:28 p.m.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Kalau saya nak buat perjuangan hak wanita untuk menuntut hak-hak seperti di bawah ni, agak-agak ada orang nak ikut tak? ada orang sokong tak?

saya nak perjuangkan:

  • wanita tak perlu bekerja. wanita kene duduk, jaga & buat kerja rumah sahaja. kalau nak cari rezeki pon, kene buat kerja kat rumah je contohnya menjahit, buat kuih atau buat perniagaan keluarga.
  • wanita tak boleh keluar berkeliaran bebas di mana-mana tempat tanpa mahramnya.
  • wanita wajib menutup aurat dengan sempurna bila nak keluar dari pintu rumah. kena pakai pakaian longgar dan labuh.TUTUP AURAT dan BUKAN MEMBALUT/BUNGKUS AURAT. dan paling penting untuk difahami, aurat wanita itu bukan hanya rambut sahaja tapi merangkumi seluruh tubuh kecuali muka dan pergelangan tangan.
  • wanita kene bagi sokongan untuk ayah, abang, adik lelaki atau suami untuk cari rezeki. bukan bersaing dengan lelaki untuk dapatkan kerja.

ada lagi tak? ni je yang saya dapat fikir untuk waktu ni. saya sangat lapar dan sangat nak makan nasi ayam yang dekat Maran tu. nape la dia tak bukak cawangan kat Kuantan ni? T-T

'saya nak berenti keje dan duk umah je...tolonglaaaaaahhhh!!!!! saya sangat jeles kat adik perempuan saya yang boleh duduk rumah je tak payah keje..saya sangat tertekan bila digesa-gesa untuk mencari kerja oleh mak dan ayah saya..'

No comments: