kaum perempuan ketara lebih hebat mengubah corak pasaran kerjaya di Malaysia.

Sabtu, 18 Jun 2011.
Indera Mahkota 8, Kuantan, Pahang.
12:51 a.m.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

petang tadi, saya duk ushar-ushar facebook. pastu mata saya tertangkap satu post oleh iluvislam.com yang berbunyi Perkembangan yang menarik pada tahun 2011 adalah kaum perempuan ketara lebih hebat mengubah corak pasaran kerjaya di Malaysia. Lihat pekerjaan-pekerjaan pilihan kaum hawa buat tahun 2011.

Pastu disertakan sekali link ke artikel yang bertajuk 10 Pekerjaan Pilihan Wanita Masa Kini (2011) oleh website Jobberies.

ada lah wanita yg komen.."Tahniah kaum hawa."...."tunggu....kaum hawa bkal menggegar dunia.."

hahaa..memang bergegar lah dunia tak lama lagi ni...ni memang gambaran bahawa qiamat tu memang dah makin hampir dah ni.

pastu saya post lah status kat wall saya.."penglibatan wanita secara meluas dalam dunia pekerjaan bukanlah sesuatu perkara yg patut dibanggakan oleh kaum wanita. *ok. ada sapa nak bangkang? silakan dengan hujah anda*"

takde sape pon respon. tak tau lah memang orang dah meluat sangat dengan status-status facebook saya atau orang memang tak nak participate dengan topik macam ni.

sungguh hairan. kalau bab-bab nak bergosip, mengutuk orang, nora elena, asmara..huii..berjejet orang komen balas. padahal takde faedah satu sen pon apatah lagi pahala dari Allah..hurmm...dan citer tv tu cuma bagi orang berkhayal di alam fantasi jek..bila diajak berfikir, takde siapa pulak yang nak komen. tak tau la ape nak jadi ngan manusia hari ni..lebih suka berangan dari berpijak di bumi nyata. lebih suka lari dari kebenaran berbanding menghadapi kenyataan.

ok. pasal penglibatan wanita secara meluas dalam dunia pekerjaan bukanlah sesuatu perkara yang patut dibanggakan oleh kaum wanita..dekat link yang post artikel tu pon ramai pompuan komen-komen bangga sangat dia punya career atau job termasuk dalam list. siap ade yang cakap "tunggu....kaum hawa bkal menggegar dunia.." ??? haha! apakah ini? adakah ini betul dan patut dibanggakan? adakah wanita ni sepatutnya diberi kebebasan untuk terdedah dengan dunia luar atau bersaing dgn lelaki dalam pekerjaan? Islam ada ajar macam ni ke?

Rasulullah s.a.w. bersabda: Perempuan itu aurat maka apabila ia keluar mendongaklah syaitan memandang akan dia.

geleng kepala saya pikir benda ni. tapi apa boleh buat lagi? kita dah terperangkap dalam sistem yang macam tu. orang yang sedar kebenaran, akan berusaha keluar dari perangkap. yang tak tahu (jahil), tak paham (jahil/kufur), lalai (sesat), tahu+paham tapi buat-buat macam tak tahu dan menentang (munafik) dan tahu+paham tapi tak nak terima (kufur) akan terus berbangga wanita paling ramai menjawat jawatan sekian sekian...wanita paling ramai di universiti..sampai ke tahap menuntut hak kebebasan wanita yang entah hape-hape...

mak bapak sekalian, tolonglaaaa jangan paksa anak-anak perempuan keluar bekerja. tak payah hantar masuk U pon takpe. ajarkan kemahiran masak, berkebun, menjahit pon dah cukup. jangan laa bagi anak perempuan keluar rumah. kalau nak juga anak perempuan tu bekerja, biarlah dengan niat untuk membantu muslimat yang lain. contoh: jadi cikgu untuk sampaikan ilmu. jadi doktor untuk rawat wanita Islam atau mujahidin yang cedera di medan perang. bukan untuk mendapatkan duit yang banyak atau jadi kaya. rezeki tu Allah yang bagi.
tapi memang susah laa nak adjust benda ni. semua orang pon sibuk nak duit, nak jadi kaya, nak beli macam-macam, nak berseronok dengan dunia tak habis-habis...tak ingat mati, tak ingat akhirat. MasyaAllah!

bahaya wanita keluar bekerja:

1. pandangan tak terjaga
duk asik tengok muke laki ajnabi jek..mana boleh.

2. pergaulan bebas antara lelaki dan wanita
berkawan kat ofis. kena libatkan diri dengan aktiviti so-sial yang ofis anjurkan. Cth: family day, sukan. pastu lepak-lepak habiskan masa dengan opismate pegi karok or jalan-jalan cari makan dan lain-lain lagi.

3. tabarruj (berhias diri)
penampilan diri kena jaga. pakai kena smart. muka pon kena la mekap-mekap jugak. baru tak nampak pucat. haram lah! berhias diri hanya boleh untuk suami sahaja or kalo muhrim je yang tengok, takpe la. ni yang keje kat opis tu semua abang adik kita ke? semua pak sedara belah mak or bapak kita ke?

4. terdedah dengan macam-macam perkara yang buruk dan membangkitkan nafsu. dah la kate perempuan ada 9 nafsu..pastu suruh dia keluar bekerja. dia pon jumpa macam-macam jenis orang kat tempat kerja. yang pakai kasut jenama Bonia, handbag LV, purse Gucci, jam tangan Swatch, perfume BodyShop/Hugo/Estee Lauder/Chanel eyh..apa lagi? saya loser sket bab-bab ni..ni pon Google..pastu kenal plak ngan colleague ensem cam Arjun Rampal. dah cair pulak. kalo yang bujang, ok lah. bleh gak jadikan calon suami (agak salah juga di sisi agama). kalo yang dah kawen yang tangkap lentoq? camane? tak ke haru?

eh..rasenye macam dah ade post lah pasal benda ni. kepala otak saya dah weng untuk setakat waktu ni. saya nak tido dulu. nanti saya semak semula dan update semula. esok kena drive pegi KL..purfff~ +___+

'kalo saya ade anak pompuan, set kat mind dorang untuk jadi surirumah sepenuh masa je. ataupun bisnes sendiri, jana pendapatan dari rumah.'

No comments: