lagi pasal perempuan tak payah keje..

Isnin, 20 Jun 2011.
Indera Mahkota 8, Kuantan.
tak ingat kul berapa sebab saya sambung semula penulisan yang tergendala petang semalam.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Sekarang kat tv ada iklan yang kempenkan penyusuan ibu. ya. susu ibu memang terbaek!
tapi sekarang ibu-ibu sibuk bekerja. macam mana nak bagi penyusuan susu ibu dengan sempurna pada anak-anak? hmm..rasanya dalam kempen tu ada ajar. hospital rakan bayi kalau tak salah saya. dia buat iklan perempuan bekerja ni masih dapat bagi anak dia susu ibu.

hehe. usaha ni bagus juga. tapi...

haha..kenapa ada tapi lagi? ya. saya memang suka tapi tapi ni sebab saya nak cakap jugak yang orang pompuan ni tak payah je laa keluar bekerja. hujah saya kali ni adalah kalau ibu bekerja, hikmah penyusuan ibu tu tak dapat diperoleh 100%. kenapa pulak? dengan macam-macam kaedah yang ada sekarang, anak-anak masih dapat minum susu ibu jugak.
ya. memang tepat sekali. tapi, ada beberapa persoalan:

SOALAN 1
adakah anda sepanjang masa dapat susukan anak tu direct dari badan ke mulut bayi anda?
kita selalu tengok dalam iklan Baby Johnson..dia kata pasal sentuhan/urutan tu dapat membantu perkembangan bayi. lagipun kan..bila baby tu menyusu dari badan ibu, kan ke dia akan jadi lebih dekat dengan ibu? lagi rapat dengan ibu..

SOALAN 2
adakah dengan bekerja dan melakukan penyusuan ibu, anda dapat membantu menampung/mengurangkan kos perbelanjaan hidup anda?
ok. kalau kerja, bagi anak susu ibu..ya. duit gaji dah jimat sebab tak perlu beli susu. tapi duit tu kena la pulak guna untuk beli peralatan untuk pam susu dan simpan susu tu. kawan saya kata, kalau pakai pam yang murah, memang sakit. kena beli pam mahal, baru rasa selesa. pastu, duit gaji still kena bayar pengasuh. baru-baru ni saya dengar ade orang cakap, dia hantar anak ke pengasuh..untuk sorang kena bayar RM250. hmm...kalau anak sorang, tahan la jugak. kalau anak ramai..??
agaknye ade pulak yang nak kata macam ni, "abes tu tak payah beranak laa.."..eyh apa pulak?..kalau tak keje, beranak laa banyak mana pon, anak tu jaga sendiri. tak payah bayar pengasuh. makcik2 zaman dulu, anak sampai berbelas orang..steady jek. tak kebulur pon..?? dorang pegi keje opis gak ke?? suri rumah jek kottt....

SOALAN 3
adakah anda yakin susu ibu yang dah dipam dan disimpan dan dihangatkan semula tu masih memiliki khasiat/zat yang sama dengan susu yang baby anda hisap direct je dari badan?
ok. yang ni..cuba fikir. makanan yang kita makan pon, yang paling baik sekali kalau terus makan lepas masak. yang dah kena perangat ni dah kurang/hilang zat dia.
lain-lain..botol dan alat pam tu, yakin bersih? yakin selamat? maksud saya bersih dari bakteria/kuman sebab tak basuh betul-betul. selamat pulak, yakin selamat dari bahan kimia? ya lah..barang plastik dan kaca ni, kita bukan tau..hmmm...pastu bagi anak minum..bayi ni dah la immune system dia memang lemah lagi..
kalau badan sendiri pulak? kalo tak mandi ye la kotor. tapi takkan laa anda rela tak mandi pastu banyak-banyak daki bagi susu kat anak..kan?

ok lah..kalau nak baca lebih banyak, bleh tengok kat blog Cursing Malay. dia lagi pandai hurai berbanding saya.

haa..kat situ dia ade kate faedah lain penyusuan ibu: Menyusu bayi dengan breast membuatkan figure wanita lebih mudah kembali ke saiz normal sebelum mengandung.
dah jimat duit lagi tak payah nak pegi slimWorld ke..london weight management ke apa tah lagi..

wanita-wanita sekalian,

saya menyeru diri saya sendiri dan kaum muslimat sekalian, janganlah kita rasa hebat bila wanita menguasai pelbagai bidang pekerjaan. kita patut rasa takut sebab kiamat dah nak dekat.

"Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya."
{Surah Al-Anbiya 21: ayat 1}

jangan la kita sibuk sangat nak penuhi macam-macam keperluan dan tuntutan dunia dengan menidakkan hukum Allah. Sedangkan dunia ini hanyalah cuma perjalanan dan persinggahan sementara sahaja bagi menuju akhirat yang kekal abadi.

"Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertakwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu) dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan). (32) Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliah zaman dahulu dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu wahai "AhlulBait" dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji). (33)"
{Surah Al-Ahzab 33: ayat 32-33}

Allah suruh duduk diam-diam kat rumah, jangan dedahkan diri. yang keluar dedahkan diri tu, perempuan-perempuan zaman jahiliyyah.

kalau semua pompuan (baik mak dara mahupun anak dara) tak bekerja dan duduk diam-diam kat rumah, orang laki memang takde peluang pon nak ushar-ushar pompuan lain. yang menjadi ketakutan untuk ibu/isteri berenti keje. dan menjadi faktor mak-mak paksa anak pompuan pegi keje sebab takut nanti anak dia kene tinggal ngan laki..

ok..masa keje sudah tamat..saya mahu pulang~

'counting the days for my freedom!'

No comments: