Dilema

Selasa, 14 Jun 2011.
Indera Mahkota 16, Kuantan, Pahang.
10:13 p.m.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Kawan-kawan yang sudi baca,

Tolonglah doakan yang terbaik untuk saya.
Saya nak berenti keje ni.
Saya cuma nak cari dan dapatkan redha Allah je sekarang.
Bukan redha manusia. Bukan harta dunia. Bukan keseronokan dan keindahan dunia.
Saya sangat takut kalau saya mati dalam keadaan Allah murka pada saya.

Bukan saya nak kata keje yang saya buat ni haram.
Saya tak tau. Saya rasa statusnya syubhah (atau boleh jadi juga haram). Dan saya rasa konfius lagi tersepit dengan hal ni. Saya sangat takut kalau rezeki ni haram (banyak kemusykilan yang bermain di fikiran saya). Beri kesan buruk pada saya. Solat orang yang makan benda haram tak diterima Allah. Ya Allah! saya ni dah la banyak dosa. Kalau solat pun tak diterima, apa lagi yang dapat beratkan hisab untuk amal saya kat akhirat nanti?

Saya ada baca artikel soal jawab agama pasal fotografi ni. Orang tu tanya apa status rezeki dia kalau amik gambar pengantin pompuan tengah mekap (tak tutup aurat). Ustaz tu jawab haram. Ok. Yang bertanya tu laki. fine. memang haram. saya pompuan, apa kaitan? sekarang, yang amik gambar bukan saya sendiri tapi fotografer lelaki. dan keje saya cuma tolong susun gambo dalam album je. tapi saya sangat musykil juga dengan status rezeki yang saya dapat. hmmm...kalau pengantin yang pakai tudung pun, bukan bermaksud dia tutup aurat dengan sempurna. sekadar membalut aurat. berpakaian tapi bertelanjang..dan rezeki saya dari saluran yang sama (orang laki yang amik gambar pengantin yang macam ni).

Ok. kalau saya selaku fotografer pulak? mungkin ini baik untuk pengantin itu (sebab saya pompuan, so aurat dia masih terjaga la..???). tapi adakah ia baik untuk saya? saya terpaksa ketepikan rasa malu saya, beraksi macam-macam untuk dapatkan angle terbaik. sedangakan Rasulullah s.a.w. suruh kita jaga malu. Baginda bersabda:

"Jika kamu tidak malu, buatlah sesuka hatimu."
(Hadis riwayat Bukhari)

hmmm...saya juga terpaksa berhimpit dan berasak-asakan dengan orang ramai (ada lelaki ramai) kat tengah kenduri. adakah ini betul? adakah ini baik untuk saya?

oh!!! saya sangat tertekan!!! saya sangat tersepit!!!!

ya.
memang saya dah buat keputusan.
saya harap kali ni saya betul. dulu, keputusan yang saya buat memang saya tak fikir Allah redha ke tak. sebab tu jadi macam ni.
Sekarang saya nak tinggalkan perkara ni untuk dapat redha Allah.
Mungkin orang nak kata saya bodoh. atau gila. sebab macam berfikiran sempit. tapi takpelah. saya rasa lebih baik saya tinggalkan benda yang saya rasa tak senang hati.

semua orang pon buat camtu, memang kita tak dapat elak. kalau kita elak, orang lain yang amik. kita yang tak dapat duit?
biarlah. soal rezeki, soal duit, Allah yang bagi. buat apa dapat duit, tapi hati tak senang? buat apa dapat duit kalau tak halal?
biarlah. saya percaya, sesuatu yang saya rasa kurang baik dan saya tinggalkan untuk dapat redha Allah, Allah akan balas lebih lagi. kalau bukan kat dunia, kat akhirat pon takpe. itu lebih baik. InsyaAllah.

Ya Allah Ya Tuhanku. Berilah hambaMu ini petunjuk dan hidayahMu ke jalan yang Engkau redhai sebagaimana yang pernah engkau beri kepada para Nabi dan RasulMu. Berilah aku kekuatan untuk menempuhi dugaanMu. Berilah aku kekuatan untuk menghadapi ujianMu di dunia ini, dan berilah aku kejayaan di akhirat kelak, Ya Allah. Ya Allah, Tuhan Yang Maha Kuasa. Aku berlindung denganMu daripada segala keburukan dan kesesatan. aku merayu padaMu Ya Allah. bantulah hambaMu ini, Ya Allah.

1 comment:

As said...

Oh yeah.

As pun tinggalkan dunia fotografi perkahwinan ni sebab tersebut.


Wah mantap. Mantap kamu menjaga Allah. Maka insyaAllah mantap jua jagaan Allah pada kamu. :)