I just wanna be FREE!!!

Selasa, 7 Jun 2011.
Indera Mahkota 16, Kuantan, Pahang.
10:26 a.m.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Kadang-kadang saya tertanya sendiri. Adakah saya selfish bila saya ada perasaan tak nak bekerja? hurmm...sebenarnye bukan la saya tak nak bekerja langsung-langsung. saya cuma nak buat sesuatu kerja yang saya boleh rasa bebas. ya..BEBAS! bila saya rasa nak keje, saya keje. bila saya rasa tak nak keje, saya duduk la rumah buat apa-apa aktiviti yang patut kat rumah. bila saya rasa nak gi mengaji, saya boleh gi ngaji. dan tidak terikat dengan siapa-siapa. bila saya rasa nak gi melancong atau balik kampung berminggu-minggu, saya boleh pegi tanpa perlu mintak cuti atau rasa bersalah sebab asyik nak cuti.

tapi ramai orang yang tak faham. majoriti masyarakat sekitar pun, kalau jumpa, akan tanya saya dah keje ke belum. apa masalah dengan dah keje ke tak ni sebenarnya? lepas tu pulak..kalau bukan keje hebat, kalau bukan keje pegawai atau doktor atau yang hebat-hebatlah..mula la makcik2 yang bertanya tu tarik muka sikit...

persoalan paling utama, adakah wajib seorang perempuan KELUAR bekerja? sedangkan dari rumah pon macam-macam kerja boleh dibuat. lepas grad beberapa tahun lepas, saya jual kuih kecil-kecilan je. semua benda saya buat dari rumah dan saya tak terikat dengan sesiapa. saya lebih senang macam tu. ya. memang pendapatannya tak banyak pon. tapi at least dapat juga duit. mungkin saya tak rasa susah sebab duduk dengan parents. tapi boleh tak kalau saya nak buat kerja yg sama macam tu, dan saya janji dengan parents saya, saya takkan mintak apa-apa dari diorang? kalau duduk rumah saja, saya dah jimatkan duit minyak kereta untuk ulang-alik pegi keje. saya pon bukannya asyik makan je. duit shopping? saya boleh cuba tahan diri untuk tak shopping. dah lama pon saya tak shopping.

hari ni..orang tak cukup duit sebab perempuan keluar bekerja. tak percaya?

kerana perempuan keluar bekerja, ibu tak dapat menyusukan anak dengan sempurna. anak kena bagi minum susu formula. orang gaduh harga susu mahal, dah ada susu free, kenapa pegi beli susu mahal pulak?

kerana perempuan keluar bekerja, ibu-ibu tak dapat jaga anak-anak dia. terpaksa hantar anak ke nursery atau pengasuh. untuk sorang anak, upah jagaannya RM250 atau lebih. gaji habis ikut tu je lah. bayar upah pengasuh, beli susu dan pampers anak. kalau ibu tak bekerja? anak jaga sendiri. susu tak payah beli. pampers pon tak payah la beli. bagi pakai napkin macam zaman saya kecik-kecik dulu. jimat kos.

ok. kebanyakannya untuk mak-mak dara. untuk anak-anak dara pulak.

kerana perempuan keluar bekerja, dia terdedah dengan macam-macam perkara kat dunia. jadilah nak beli macam-macam supaya pegi kerja nampak smart, nampak bergaya. baju kena ada berpuluh-puluh pasang dalam almari supaya boleh rotate selalu. tak ulang-ulang pakai baju sama. nanti malu orang duk mengata takde baju lain. nak kene beli barang mekap lagi. handbag lagi. kasut lagi. duit habis macam tu aje laaaa...

kerana perempuan keluar bekerja, ramai lelaki boleh tengok dia. bercampur-gaul bebas dengan lelaki. buat lelaki jatuh minat kat dia. dedahkan dia kat macam-macam bahaya. kalau ada yang terkena santau ke apa, kita nak marah kat orang yang hantar tu. tapi at the first place, kenapa biar orang perempuan ni terdedah dan jadi bahan tatapan lelaki? dari point ni sebenarnya banyak lagi yang boleh dihuraikan.

ok. saya dah malas dan bosan. kesimpulannya. saya nak duduk rumah aje. takpe lah kalau tak kaya pon. takpe. saya tak kisah. tolonglah fahami saya! sekian, terima kasih.

No comments: