Penenang Jiwa

Khamis, 1 Disember 2011 | 5 Muharram 1433H
7:36 p.m.
Indera Mahkota 8, Kuantan, Pahang.


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Sejak semalam, saya baca buku ni. Sangat menarik. Sangat menginsafkan. Betapa hidup sangat jauh dari yang diperintahkan Allah. Yang disarankan Rasulullah s.a.w. Betapa hidup sangat rugi kerana sedikit beramal tapi banyak terpaut dengan dunia yang menipu.

Banyak juga menyentuh perkara-perkara yang dah saya tinggalkan dan saya sacrifice tapi saya masih bersedih sebab orang sekeliling yang menekan. Baca buku ni, sedikit sebanyak memujuk diri saya untuk tak perlu rasa sedih dan tertekan. Juga bagi saya sedikit keyakinan untuk teruskan jihad saya walaupun masih ada yang saya confuse. InsyaAllah akan teruskan pembacaan sehingga habis supaya betul-betul dapat kumpulkan kekuatan untuk "tinggalkan" dunia yang hina ini dengan gembira.

Dunia ni macam makanan yang enak, lazat, lemak berkrim disukai ramai. Tapi lepas kita makan, akhirnya kita buang jugak (jadi taik). Camtu lah hidup di dunia. Banyak mana yang kita cari, yang kita dapat, akhirnya kita akan mati dan tinggalkan dunia. Sebab tu Rasulullah s.a.w. kata amik sekadar keperluan dan infakkan yang berlebihan. Sebab itu adalah harta kita yang sebenar yang kita dah hantar ke akhirat. Kita mukmin yang percaya akan adanya akhirat, kan?

Sahabat-sahabat yang sudi baca tulisan saya di blog ni, kalau ada kelapangan waktu, bacalah buku ni. Berbanding dengan baca novel-novel cinta atau buku-buku komik yang hanya memanjangkan angan-angan, lebih baik baca buku ni yang menghentikan angan-angan dunia dan akan berusaha untuk mencari akhirat yang baik. InsyaAllah.

Semoga Allah memberi kita petunjuk ke jalan yang diredhaiNya. Allahumma Amiin.

Wallahualam.

Judul : PENENANG JIWA (Pengubatan & Rawatan)
TERJEMAHAN KITAB MUKASHAFAH AL QULUB
Penulis : IMAM AL-GHAZALI
Penterjemah : MUHAMMAD QADIRUN NUR
Penerbit : WHOLESALE-MART BUSINESS POINT SDN BHD

No comments: