Orang "Islam" Malaysia ni asyik nak beraya jekkk...

Jumaat, 27 Muharram 1433H | 23 Disember 2011.
3:12 p.m.
Indera Mahkota 8, Kuantan, Pahang.

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
قُلۡ يَـٰٓأَيُّہَا ٱلۡڪَـٰفِرُونَ (١) لَآ أَعۡبُدُ مَا تَعۡبُدُونَ (٢) وَلَآ أَنتُمۡ عَـٰبِدُونَ مَآ أَعۡبُدُ (٣) وَلَآ أَنَا۟ عَابِدٌ۬ مَّا عَبَدتُّمۡ (٤) وَلَآ أَنتُمۡ عَـٰبِدُونَ مَآ أَعۡبُدُ (٥) لَكُمۡ دِينُكُمۡ وَلِىَ دِينِ (٦)


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai orang-orang kafir! (1) Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. (2) Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah. (3) Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. (4) Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. (5) Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku. (6)


Assalamualaikum.

Cube hayati surah ni..
Payah sangat ke nak terima kalau kate tak boleh wish/celebrate perayaan agama lain tu?
Takut member yang bukan Islam kecik hati? cube fikir..kalau kite wish selamat kat dia, kat akhirat nanti dia question balik kat kita.."nape dulu kat dunia ko suka aku jadi kafir? siap ucap selamat lagi..bukannye ko nak ajak aku esa kan Allah..bukan ko nak ajar aku tentang Islam..eh! siap ko pon celebrate skali? same kafir cam aku la ko nih.."
boleh jadi tak dialog camni kat mahsyar? siapa tahu? mungkin boleh jadi..
Wallahualam.

cer citer..cer citer..agak-agak dapat lepaskan diri tak dari pengadilan Allah?

Lagha memanjang. raya puasa dah 30 hari dah Allah bagi..
Raya haji lagi..
Jap, nak tanya. Allah cipta kita ni, untuk beraya ke?
Allah ciptakan kita untuk beribadah kepada dia. apa maksud ibadah? kalau ikut paham-paham orang tak reti bahasa Arab ni..tengok-tengok root word tu macam dari perkataan 'abd (eh..cemane eja..takde tulisan arab kat sini)..alah..yg maksudnya "hamba" tu laa..so, ape sorang hamba kena buat? serve Tuan dia, kan? ikut apa Dia suruh...jangan buat apa yang Dia tak bagi buat..Allah cuma suruh raya masa raya puasa ngan raya haji je..nak beraya ikut orang lain tu buat mende?

Ok lah..pikirlah sendiri.
Allah bagi akal untuk berfikir, kan?
Allah bagi akal supaya boleh beza yg mana haq & yang mana batil, kan?
Otak kita ni, kena latih untuk berfikir sokmo.
Kalau berkarat, jadi gitu laa..semua orang buat, nak ikut..halal haram tak tau lepas mana..

Wallahualam.

No comments: