knowledge vs certification

Ahad 16 Muharram 1433H | 11 Disember 2011.
11:28 p.m.
Indera Mahkota 8, Kuantan, Pahang.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Ada yang pelik bila dapat tahu sekarang saya 'hanya' buat diploma.
Kenapa downgrade? Kenapa tak continue master?
Ya laa..kan dah ada degree..?

Saya lagi pelik. Kenapa orang berfikiran sangat sempit sampai amik kelas diploma (turun ke bawah) menjadi sesuatu yang pelik...ok, pening eh ayat saya? saya pon cam pening dah sikit..haha! nasiblah..
Kat Malaysia ni, ramai yang buat dip..pastu up buat degree..pastu up lagi buat master...pastu up lagi buat PhD..pastu tak tau dah nak up mende..
Berbeza dengan orang kat negara lain, lepas buat degree dalam 1 bidang...pastu buat degree dalam bidang lain pulak..sampai ade double, triple bachelor degree..
Kenapa eh? Ohh..lupa pulak saya..kat overseas tu kebanyakan uni takde school fee (free of charge)..Malaysia mahal weyh..kene ade duit banyak berkepuk baru boleh belajar ilmu tinggi-tinggi..

Hurmm...Aneh bila orang belajar sebab nak dapatkan sekeping kertas instead of nak dapatkan ilmu.
Lagi aneh bila belajar sesuatu, pastu WAJIB kerja..
Lagi aneh bin pelik bila belajar sesuatu, pastu WAJIB kerja DALAM BIDANG YANG DIPELAJARI sahaja.
Dan kemuncak keanehan tu adalah bila kelayakan seseorang tu hanya dilihat melalui sekeping kertas yang bertulis Fulan bin Fulan atau Fulanah binti Fulan dianugerahkan diploma or ijazah sarjana muda or ijazah sarjana etc. dari universiti sekian sekian.

Haa..yang menambah keanehan lagi kalau masuk bab agama sikit, hanya yang ade degree dalam dakwah, usuluddin or syariah je yang boleh atau layak bagi nasihat. Fuuuuu~
Padahal pasal pakai tudung, tutup aurat sempurna, jangan hampiri zina takyah belajar kat uni pon...baca Al-Quran je dah boleh tau.. -___-"
Sengal kan kita-kita nih? Pemikiran sempit tapi taknak ngaku. Bajet best je semua orang.
Makanya kekallah dalam kejahilan.

Saya tak hairan pun kalau tak dapat sijil, diploma, ijazah sarjana, ijazah atau PhD..asalkan dapat ilmu yang berguna sudah..

' Ya Allah. IlmuMu terlalu luas. Namun aku minta, kurniakanlah aku ilmu yang bermanfaat. Dan jadikanlah aku hambaMu yang beramal dengan ilmu bermanfaat yang Engkau Redhai buat bekalan untuk hari pertemuan denganMu nanti wahai Tuhan. Amiin Ya Rabb. '

1 comment:

Anon said...

Benar cik Tenang. :)