TRAVIAN: Grey Area

Isnin, 17 Rabiul Awwal 1434H | 28 Januari 2013
9:40 p.m.
Indera Mahkota 8, Kuantan, Pahang.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Kali ni cuma nak share sedikit teknik dalam game Travian. Untuk versi T4, dalam peta bumi travian, ada kawasan yang berwarna kelabu. Kalau nak buka kampung dekat petak ni, anda akan menerima amaran bahawa puak natar akan menyerang kampung anda.

Ya. sebaik sahaja kampung baru diasaskan kat grey area ni, kita akan terus terima serangan dari puak Natar sebanyak 14 waves. Semuanya waves yang memusnahkan. Semua waves serangan akan tiba kat kampung kita dalam masa 24jam.
Tapi jangan takut. Ada cara untuk survive dari natar. Kalau berjaya, dia tak akan serang lagi dah.
Apa caranya? Tak ada lah susah sangat pun. Cuma perlu siapkan binaan-binaan dalam kampung sebelum waves serangan Natar tiba. Ini bermaksud, ada masa 24jam untuk persiapkan kampung.

Peluang untuk survive akan tinggi kalau banyak petak-petak binaan digunakan. Setiap kampung ada 40 petak (18 petak sumber + 22 petak bangunan)

 

Sebaik sahaja kampung baru dibuka di kawasan kelabu, 14 waves serangan natar aka tiba dalam masa 24 jam, kan? 14 waves dengan dual target cata. Bermaksud 14 x 2 = 28 petak yang akan jadi sasaran bom. Jadi, dalam masa kurang dari 24 jam ni, silalah penuhkan binaan petak lebih dari 28 supaya kampung tersebut tidak dimusnahkan sepenuhnya. Tak perlu naikkan ke level yang tinggi-tinggi. cukup sekadar level 1 atau 2 sahaja.
Tapi dinasihatkan agar ada kampung sendiri atau member sendiri yang berdekatan kawasan grey tu..kampung yang dah siap makud saya. Tujuannya, untuk support sumber untuk bina kampung dekat grey ni.
Baru-baru ni, saya tolong member buat kampung dekat grey. saya cuma penuhkan bina setiap petak sumber dengan level 1.
* Camni la rupa dia sebelum natar sampai *

Bahagian pusat kampung pun saya penuhkan binaan setiap petak. Tapi saya tak bina bangunan yang mahal-mahal:
  • bangunan utama level 10 (untuk runtuhkan semula gua-gua yg dibina)
  • gudang level 3
  • jelapang level 2 atau 3
  • pasar level 1
  • titik perhimpunan level 1
  • berek level 1
  • gua level 10
  • petak selebihnya memadai bina gua level 1 sahaja (jimat sumber, cepat nak runtuhkan semula)
* camni rupa bahagian pusat kampung yg dah siap (sebelum Natar sampai) *

Lepas dah siap camni, boleh duk relax saja~
tunggu aje lah Natar sampai.
Ok..kat bawah ni pulak gambar lepas natar sampai...
* terima kasih natar, tolong musnahkan gua-gua yang banyak tu..huhu~ *

Natar bom 14 petak sumber dan 14 petak bangunan (gudang, gua-gua, titik perhimpunan). Dah habis camni, bina ajelah balik kampung tu dengan aman makmur damai sejahtera..tunggu musuh pulak mai..ok?

AMARAN! Jangan cuba defend kampung yang terima serangan natar tu. Maksud saya, jangan letak askar pertahanan. Ia hanya merugikan korang je. sebab askar natar sangat banyak. Ada orang letak 5000 pengawal pertahanan Rom pun, akhirnya kampung tu dimusnahkan sepenuhnya (kampung tak siap)..tapi kalau nak defend gak, boleh try letak 250k pertahanan ke... Tapi camana tu? ladang, pengisar bijian, kedai roti, jelapang smua tak siap lagi..?? haahahaha..

Sekian sahaja tips dari saya.
Selamat mencuba! ;)

No comments: