Hidup yang lebih bersemangat! :D

Rabu, 27 April 2011.
11:34 a.m.
Indera Mahkota 16, Kuantan, Pahang.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah. Syukur dengan segala nikmat dan pemberian Allah untuk saya dari dulu sehingga hari ini. Rasa nak menangis bila terfikir betapa banyak, betapa luasnya nikmat yang Allah berikan pada saya. Tapi selama ni saya kurang bersyukur. Kurang mengingati Allah. Seronok dan lalai dengan dunia yang fana.

Syukur yang tak terhingga juga sebab Allah bagi kesedaran dan keinsafan untuk saya. Kembali kepada jalan dan tuntutanNya. Dosa dan kesalahan saya yang telah saya buat dulu, tak dapatlah saya padam. Hanya Allah jua yang berkuasa melakukan itu. Saya hanya mampu berusaha memohon keampunan dariNya yang Maha Kuasa. Melaksanakan perintahNya dan berusaha meninggalkan serta menjauhi laranganNya. Menjadi hambaNya yang taat. Dan saya hanya mampu berserah kepada Allah sama ada amalan dan taubat saya diterima atau tidak.

Sekarang, setiap yang saya lakukan hanyalah untuk mendapatkan keredhaanNya semata-mata.
"Solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah semata-mata keranaMu Ya Allah, Tuhan sekalian alam."

Setiap hari juga saya cuba mencari input-input baru, baik dari firman Allah melalui Al-Quran mahupun hadis-hadis dan sunnah Rasulullah s.a.w. tidak lain hanyalah untuk lebih mengingati dan mendekati Allah dan RasulNya. Kawan-kawan yang berkesempatan baca blog saya ni, cubalah amalkan juga. InsyaAllah, dapat merawat hati, meningkatkan rasa kehambaan dan ketaqwaan kepada Allah.

Saya menulis ini tidak langsung dengan niat untuk menunjuk-nunjuk sebab saya tak punya apa-apa untuk ditunjuk. Saya cuma nak berkongsi rasa sepertimana yang saya biasa lakukan sebelum ini dalam entri-entri saya yang kebanyakannya telah saya padam. Tapi penulisan-penulisan saya yang terdahulu itu lebih kepada perasaan untuk melepaskan kemarahan dan kekecewaan saya terhadap individu tertentu ataupun terhadap hidup saya yang tidak seperti yang saya inginkan. Astaghfirullah..

Tapi hari ini, saya menulis lebih kepada nak berkongsi rasa keseronokan saya menjalani hidup setelah saya serahkan segalanya atas urusan Allah. Tak rugi kita muhasabah diri. Tak rugi kita ingat Allah dalam setiap perbuatan kita. Kita akan lebih berhati-hati supaya tak tergelincir ke lembah kemaksiatan yang dapat menimbulkan murka Allah. Dan sebenarnya bila kita ikut apa yang Allah perintahkan, kita sendiri rasa tenang dengan hidup. Mungkin amalan saya tidak sempurna. Tapi saya akan berusaha untuk buat yang terbaik untuk dapat keredhaan Allah s.w.t.
Saya juga masih lagi dalam usaha untuk perbaiki diri saya untuk hormat orang lain, sentiasa bersangka baik terhadap orang lain dan mengawal tingkah laku dan perkataan saya supaya tidak menyakiti sesiapa. Cuma saya yang hanya manusia biasa memang tak dapat lari dari melakukan kesilapan, kadang-kadang terbabas juga. Jadi saya mohon maaf atas keterlanjuran sikap saya.

Hari-hari yang saya lalui sekarang juga lebih bersemangat dan seronok. Sebabnya? Sebab saya nak jadi hamba Allah yang sentiasa bersyukur. Allah dah bagi saya semangat untuk terus hidup. Walaupun saya tak tahu bila Dia akan jemput saya kembali kepadaNya. Tapi masa dan kemampuan yang masih Dia beri kepada saya ini, akan saya berusaha untuk manfaatkan sehabis baik. InsyaAllah. Saya sentiasa ingatkan diri, "Cukup-cukuplah jadi orang yang rugi. Hampir 25 tahun hidup dengan sia-sia. Apa bekalan saya untuk bertemu Allah nanti? Cukup ke amalan-amalan saya? Yakin ke amalan-amalan dulu tu semua diterima Allah?"

Orang selalu kata "Live life to the fullest!"..."Live life to the max!"...insyaAllah. Saya akan ikut. Dengan melaksanakan hidup sebagai 1 ibadah. :)

Saya rasa setakat ini sahaja untuk kali ni. Maaf kalau ada yang rase bosan atau menyampah atau meluat nak baca. Saya menulis bukan untuk mengubah hidup sesiapa. Sekadar berkongsi rasa. Sekadar peringatan untuk diri sendiri. Dan sekadar memenuhi tuntutan Ilahi yang menyuruh supaya "..berpesan-pesan kepada kebaikan." (Surah Al-Asr: Ayat 3)

Sesungguhnya setiap yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu atas kelemahan saya sendiri.
Wallahualam.

Wassalam.

'Masa itu ibarat emas. Masa takkan tunggu kita. Berubahlah kepada kebaikan selagi masa masih ada.'

No comments: