Novel?

Selasa, 11 Rejab 1434H | 21 Mei 2013
11:54 a.m.
Indera Mahkota 8, Kuantan, Pahang.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamulaikum.

Novel.
Ya. Ada apa dengan novel?
Siapa suka baca novel?

Hehe.
Dulu saya pernah 'ketagih' novel. Sekali dah mula baca sebuah novel, rasa nak baca lagi cerita lain. Sekali dah mula baca novel, kerja duk menghadap novel aje pagi, petang, siang, malam. Lupa makan, lupa tidur. Hahah! ye..sampai tidur pun boleh lupa. Baca novel sampai pukul 3 ke 4 pagi. Berhenti bila dah mengantuk yang teramat sangat. Jadi macam tu sebab tak sabar nak tahu kesudahan. Padahal boleh je skip, terus baca bab akhir. Tapi tak thrill la macam tu..kan? ;p

Itu satu ketika dulu. Masa zaman-zaman sekolah menengah. Zaman-zaman matriks. Zaman-zaman universiti. Sumber pembekal, kawan-kawan seangkatan. Pinjam yang orang je. Nak beli, malas.

Sekarang?

Oh tidak! Say no to novel!!

Kenapa?
Hurmm..salah satu sebabnya adalah stamina membaca dah makin menurun. Even nak baca komik bergambar pun cam tak berapa selera. apatah lagi nak baca novel yang setebal 6 inci?
Sebab lain dan sebenarnya sebab yang paling utama adalah..isi novel itu sendiri. Penuh drama rekaan. Ada yang jijik. Ada yang unik. Ada yang menaikkan darah. Ada yang berbunga indah.
Ya. Boleh kata cukup asam, garam, manis, pedas, pahit dan tawar dalam kehidupan. Bila baca novel, sebenarnya tak banyak beza dengan menonton drama bersiri. Kita rasa ingin tahu, "What's next?". Kita harapkan "happy ending"...dan biasanya macam tu lah ending yang penulis bagi. Biasalah. Untuk puaskan hati pembaca. Kalau bad or sad ending, mau kena maki...kan? hahaha..

Sangat stereotaip.

Pernah dulu baca novel-novel Damya Hanna. Rasanya nama watak je lain. Latarbelakang kehidupan watak pun ada beza sikit-sikit. Tapi plotnya sama. Bermula dengan watak utama lelaki tak suka watak utama perempuan..dah pernah ada kekasih. Lepas dah kenal masing-masing jatuh cinta. Tup tup, tahu sepupu yang dah lama hilang atau terpisah. Hehehe. Sekali lagi..Stereotaip.
Kalau buat cerita bercinta ngan adik-beradik kandung sendiri yang lama terpisah, mesti lagi thrill. hahaha!

Lagi. Saya dah taknak baca novel sebab novel hanya mendatangkan angan-angan pelik tentang kehidupan, tentang cinta. Biasalah. Dalam novel, watak-watak digambarkan biasanya mesti cantik dan hensem. Kita juga dihidangkan dengan angan-angan romantis si penulis. Kadang-kadang hero buat benda-benda sweet untuk happykan heroin.

Wahh! sukenye! kan?

Untung lah kalau kita dapat partner yang macam tu.
Tapi realiti kehidupan, tak semua lelaki sweet macam dalam novel. Siapa yang dapat partner spesis macam dalam novel yang sweet-sweet tu, untung lah. Habis kalau yang tak dapat macam mana pulak? Kalau dapat terima hakikat hidup apa adanya, tak apalah. Jangankan ada yang membanding-bandingkan dan tak puas hati pulak, dah buat plot baru dalam cerita realiti hidup. Hehehe.
kalaupun tak mempersoalkan semua tu, sekadar mewujudkan angan-angan palsu pun, rasanya tak sesuai lah.  

Lebih baik kita baca buku yang lebih menampakkan hakikat kehidupan. Yang lebih menyedarkan hidup tak terhenti setakat macam happy ending dalam novel. Hidup lebih jauh perjalanannya, ranjau dan likunya berbanding yang dinukilkan dalam novel. Atau hidup lebih santai, lebih indah berbanding tragedi-tragedi yang dilakarkan dalam novel. Hadapi realiti. Bukan menghayati dunia fantasi novel! :)


Apapun, sama-sama kita berusaha untuk hidupkan budaya membaca. Yang ilmiah atau bermotivasi lebih baik.
Selamat membaca!

No comments: