End of Game. Goodbye travian!

Ahad, 16 Zulhijjah 1434H | 20 Oktober 2013
12:31 p.m.
Indera Mahkota 8, Kuantan, Pahang.

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Buat pembaca budiman, entri kali ini mengenai sejenis permainan peluncur atau dalam bahasa Inggerisnya digelar "browser game". Macam dalam entri yang dulu, rasanya satu jenis game je yang saya pernah update. Game itu tidak lain dan tidak bukan adalah Travian.

Ya. Macam dalam beberapa post yang dulu, saya ada kata nak berhenti gaming. Sebab Travian ni memang betul-betul game yang berhantu. Sekali terjebak, susah nak keluar (bagi saya la). Mungkin kurang kental agaknya. It was just so addictive!
Dan pelayar (server) yang saya betul-betul fokus cuma satu je. Dunia ts7.my...walaupun terpaksa delete ID dan cilok ID orang untuk bertahan melihat kesudahan game, akhirnya pada tanggal 15 Oktober yang lalu, server ini telah tamat apabila puak Natar menyiapkan Keajaiban Dunia atau World Wonder (WW) pada tahap 100.

Namun, seperti pada pertengahan permainan, server ts7 penuh kontroversi. Begitu juga di pengakhirannya. Pihak admin Travian memberikan keputusan yang sungguh tidak adil apabila mengumumkan Civic dari persekutuan HEROES sebagai pemenang.
Bukti yang nyata? Lihat gambar di bawah. Ia sungguh jauh menyimpang dari ayat pada watikah!


Lucu bukan?
Ayat watikah menyatakan, Civic berjaya menyiapkan Keajaiban Dunia sedangkan pada statistik, dapat kita lihat bahawa WW Civic hanya pada tahap 9. Adakah level 9 itu dikira siap? Come on la admin. Kalau macam tu, persekutuan UFNW, Hydra, SEAL dah lama dah siap level 9 duluuuuuuu lagi.
Kalau Natar masuk campur dengan membina WW sehingga level 100 dan akhirnya menobatkan HEROES sebagai pemenang, lebih baik Natar duduk diam-diam jangan masuk campur. Duit pun akan sentiasa masuk ke akaun admin travian sebab server tak habis-habis dan orang terpaksa beli gold untuk stay survive di dunia ts7. Bila berlaku perkara macam ni, kami para pemain mula meragui ketelusan pasukan travian yang kelihatan berat sebelah. We just want a fair game!

Apapun, dunia itu sudah berlalu and it was just a game.
Berbaloikah untuk mengutuk dan meroyan sana-sini? Rasanya tak perlu. Cukup sekadar kami tahu bahawa mereka tak pernah menang. Walaupun kami juga tidak menang.
Dan lagi, saya takkan lagi terlibat dengan game ni. Sungguh rasa sia-sia sedekah duit pada admin travian untuk topup gold. Lebih baik saya beramal jariah sedekah duit pada yang lebih memerlukan, Rumah Anak-anak Yatim & Miskin Nur Iman contohnya. ;)

' Politik travian ts7 tak banyak beza dengan politik Malaysia..PRU-13..hahahah! '

2 comments:

Lokman said...

Still main travian lagi?
Mcm pernah kenal la awak ni...
Ex-MRSM kan?
Kuala Klawang atau Jasin?

Lokman Hakim

Si teNang said...

seperti yang dinyatakan dalam entri ini..dah berenti main since server ts7 pon dah tamat...
who are you? saya tak pnah kenal pon orang nama lokman hakim walopun sy skolah mrsm jasin..huhu